Nog 6 redenen om duits te leren

Duits leren: de taal van werken en zaken doen in Europa

In deze post hebben we het over nog 6 reden, waarom vele deuren open gaan met de Duitse taal 

Wat je motivatie ook is, Duits leren zal eindeloze deuren voor je openen! Vooral beroepsmatig, maar natuurlijk ook persoonlijk. Het is altijd een pluspunt, als je een taal beheerst. Van goed kunnen communiceren op vakantie tot je CV aantrekkelijker maken voor werkgevers. In dit artikel vertellen we je, wat volgens ons de redenen zijn, waarom je Duits zou moeten leren. Zoals je zult zien, zijn de meeste motivaties, die laten zien om Duits te leren,  werk- of zakelijk gerelateerd.

Duits – De meest gesproken taal in Europa met 100 miljoen moedertaalsprekers


Veel mensen denken, dat Duits alleen in Duitsland gesproken wordt. Dit is echter niet het geval. Als we het over miljoenen sprekers hebben, zijn er in Europa alleen al 100 miljoen mensen voor wie Duits hun eerste taal is. Behalve de officiële taal in Duitsland,  is Duits ook de officiële taal in andere landen, zoals Oostenrijk, Zwitserland, Luxemburg en België. Daarnaast  is het de tweede of derde taal in onder meer Polen, Denemarken, Slowakije en de Tsjechische republiek. Vooral in de voormalige oostbloklanden beheerst men slecht tot geen Engels. Het politieke en economische belang van deze Duitstalige landen, hun onderwijssystemen, hun inzet voor wetenschap, onderzoek en hun belang in de toeristische sector, heeft het leren van Duits de laatste jaren weer tot een trend gemaakt. 

DACH, Europa’s grootste economisch macht


Deze afkortingen doen waarschijnlijk geen belletje rinkelen, maar ze staan voor drie Duitssprekende landen, Duitsland-D voor Deutschland- A-Austria  (Österreich in het Duits) en Zwitserland-CH voor Confoederatio Helvetic, (Die Schweiz in het Duits). Deze landen vormen de grootste economische macht in Europa. 

De term DACH – dat zo ook in het Engels wordt gebruikt – is vanaf het begin algemeen aanvaard in het Duits, omdat het samenvalt met het Duitse woord “dak” (Dach in het duits). Wat erop zinspeelt, dat alle Duitssprekende gebieden onder één dak vallen.

Zoals we gezegd hebben, opent Duits vele deuren op het werkvlak. Een groot deel van de sterke economie komt voort uit het concurrentievermogen van de DACH. Dat ligt bij haar sterke gerichtheid op research and development (R&D), waar in de DACH regio jaarlijks meer dan 80 miljard euro in geïnvesteerd wordt. Dat leidt ertoe, dat de DACH de economie innoveert,  wat er weer toe leidt, dat de vraag, ook in het buitenland, naar DACH producten groot is en de export, die daar uit voort komt ook enorm is.

De Duitse locomotief: het MKB


De DACH economie bestaat voor een overgroot deel uit middelgrote en kleine bedrijven (MKBs). Die voor meer dan 99% van alle bedrijven en arbeidsplaatsen uitmaken. Daarnaast is kenmerkend, voor de DACH, de grote industriële productiesector. De MKBs zijn een uitstekende aanvulling op de grote economische groepen, waarvan veel genoteerd zijn aan de DAX index van de Frankfurt Stock Exchange. Frankfurt is overigens ook de thuisbasis van de Europese Centrale Bank (ECB), die onder andere als EU-instelling toeziet op de prijsstabiliteit in de eurozone. Maar, anders dan de Amerikaanse economie, zijn er ook talloze miljarden ondernemingen die niet beursgenoteerd zijn. 

Heb je een sterk digitaal profiel? Duits beheersen kan dan de deuren openen naar deze nog altijd “booming” business. De e-commerce in Duitsland was eind 2018, 65,10 miljard euro waard! Van de meer dan 800.000 webshops in heel europa (in 2017), waren er meer dan 175.000 in Duitsland. Wat 21% van alle e-commerce is in heel Europa.. Zwitserland neemt de 15e plaats in, met een aandeel van 1,6% van alle Europese webshops.

Momenteel is de DACH koploper in de e-commerce verkoop in Europa, met een totale markt van meer dan 100 miljard euro. Dus als je een e-commerce bedrijf hebt, weet je al in welke taal je je wellicht verder kan ontwikkelen.

”Stel je hebt een webshop in luxe horloges en je verkoopt alleen in Nederland, welk land of welke landen zou je als je volgende markt kiezen? Hier zijn een paar feiten: Duits is de meest gesproken taal in Europa en er zijn 1,5 miljonairs in Duitsland.”

Duits, leren Duits

Duits leren = gegarandeerd business of werk


Mocht je van baan willen veranderen en je vleugels willen uitslaan, dan zou Duits leren het gemakkelijker voor je maken om een internationale baan te vinden. Alleen al in Duitsland staan er, op dit moment, meer dan 900.000 vacatures open. 

Niet alleen Duitsland heeft een groot banenaanbod, Oostenrijk bijvoorbeeld heeft ook een europees laag werkloosheidscijfer van 4,4%. Los van Zwitserland, dat een van de rijkste en welvarendste landen ter wereld is. 

Dit klinkt allemaal geweldig maar… zonder Duits te leren wordt het ingewikkeld. Een goede beheersing van de taal maakt de kansen om een goede baan te krijgen een heel stuk eenvoudiger. Maar wil je in België of Nederland blijven? Geen punt. Duitse bedrijven zijn over de hele wereld gevestigd en zoeken altijd kandidaten die Duits spreken om met het moederbedrijf te kunnen spreken. Duitsland is groot in de zogenoemden hidden champions.

“De term “hidden kampioen” zijn klein tot middelgrote ondernemingen, die gewoonlijk minder dan 500 medewerkers in dienst hebben en een jaaromzet van 50 miljoen tot drie miljard euro realiseren. De verborgen kampioenen zijn wereldleiders of zelfs wereldmarktleiders in een marktniche en zijn grotendeels onbekend bij het grote publiek.”

Duitsers zijn leiders in de toeristische sector.


Een ander belangrijkste beweegredenen voor Belgen en Nederlanders om Duits te leren is, dat ze nummer 2, in de  wereld zijn, als het gaat om toerisme. Alleen China gaat de Duitsers voor!. Voor Nederland, zijn de Duitsers nummer 1 (by far). Het zijn toeristen met een zeer hoge koopkracht, wat hen nog aantrekkelijker maakt.

In 2020 (coronajaar) bezochten 3,2 miljoen Duitsers Nederland en in 2018 pre-pandemie was het zelfs 6.3 miljoen, volgens het NBTC Magazine. Het zijn  niet alleen  de grote aantallen reizigers, maar ook hun economische macht, want zij geven verreweg het meeste geld uit in ons land. Aanzienlijk meer dan, de Belgen en de Britten, die de tweede en derde meest frequente bezoekers van Nederland zijn. Andersom zijn Nederlanders by far ook de grootste toeristen in Duitsland met 10 miljoen overnachtingen, zie de cijfers van Duitse Ministerie van Economie .

In België liggen de cijfers iets anders. Daar zijn de Nederlanders de grootste qua bezoekersaantal en vervolgens de Fransen en de Duitsers op een gedeelde tweede plaats. 

De Duitse toerist reist vooral voor zijn vrije tijd naar Nederland en kiest duidelijk voor onze kusten, waar meer dan een miljoen bezoekers aankwamen. De rest is verdeeld over grote steden, watersportgebieden en natuur. Als je nog vragen had over, waarom je Duits zou moeten leren, hoop ik dat we ze voor je hebben opgelost. 🙂

1,5 miljoen miljonairs.


Met 1,5 miljoen miljonairs is Duitsland het land met het op twee na hoogste aantal miljonairs ter wereld. Wat wellicht verrassend is,  Duitsers staan niet bekend om hun pronkzucht en de meeste willen graag enigszins onopgemerkt blijven. Op de wereldranglijst van rijken staan ze alleen achter Japan en de Verenigde Staten. Ongeveer 1,6% van de Duitsers is miljonair. Nederland kent ongeveer 110.000 miljonairs (0,6% van de bevolking) en in België zijn er ook 110.000 miljonairs  (de Belgische bevolking is kleiner, daarom relatief meer miljonairs dan in Nederland, met 1% van de bevolking). 

In Duitsland zijn er ook nog een talloze mensen met meer dan 50 miljoen euro(!) aan vermogen. Hoewel het bekend staat als “het land van de auto’s”, is het merkwaardig dat er, behalve de eigenaars van ‘s werelds belangrijkste autobedrijven, ook mensen zijn die hun fortuin gemaakt hebben door de oprichting van ondernemingen in andere industrieën zoals speelgoed (Playmobil), medicijnen (Hexal), schroeven (Würth) en zelfs snoepgoed (Haribo).

”Stel je voor dat je een finca op Mallorca hebt,  met een privéstrand en dat wordt verhuurd voor € 10.000 per week. Je kan maar één taal te kiezen om je website of Airbnb te vertalen. Of je mag één taal op AirBNB zetten, welke je spreekt. Welke taal zou je kiezen? Antwoord is duidelijk of niet..”.

Rijkste Duitser


In een studie van de Duitse krant “Welt am Sonntag” worden een dertig tal Duitse namen als miljardairs beschouwd. Volgens de lijst is de “minst” vermogende, Thomas Strüngmann, de oprichter van de fabriek van generieke geneesmiddelen Hexal AG, met niet meer en niet minder dan 4,4 miljard euro!. De rijkste Duitser daarentegen is Dieter Schwarz, die een fortuin heeft van 41,8 miljard euro. Naast zijn bedrijf Schwarz-Gruppe, met een jaaromzet van 113,3 miljard euro, leidt hij de supermarktketens Lidl en Kaufland.

Duitsland is een van de grootste exporteurs van goederen in Europa en dit heeft bijgedragen tot zijn reputatie als een land, waar luxe hoogtij viert. De kosten van levensonderhoud zijn echter nog steeds lager, dan in landen als Zwitserland en IJsland, die beschouwd worden als de derde en vierde duurste landen ter wereld.

Leer Duits om je onderneming een boost te geven


Als je een bedrijf hebt, is in de Duitse markt opgaan, logische stap. Natuurlijk afhankelijk van je product of service. Duits leren kan je veel kansen bieden en ook een hoop kopzorgen besparen. Het zal je helpen miscommunicatie te vermijden en een goede klantenservice te bieden. Bovendien zul je tijd en geld besparen door je processen doeltreffender te maken.  Redenen genoeg om Duits te leren. Bovendien is Duitsland een referentiepunt voor het bedrijfsleven door het grote aantal handelsbeurzen dat er wordt georganiseerd.

Blogs die ook interessant voor je kunnen zijn:

Vragen?

Neem eenvoudig contact met ons op via mail of telefoon. Neem contact met ons op, we antwoorden meestal direct, maar uiterlijk binnen 24 uur.